Po sa ‘fase 3’, s’ASSEMBLEA COSTITUENTE DE SU POPULU SARDU: istituziones noas, un’atera economia, libertade po sa cultura sarda, una sotziedade prus zusta.
TEMPOS NO(v)OS, de Salvatore Cubeddu (in sa foto): Su discursu lèziu in sa riunione solenne de su Consizu Regionale, su 28 de arbile 2020.
Documentos (3) de sa Die de sa Sardigna de su 2020
PRO SA DIE DE SA SARDIGNA 2020
Sos Sardos festant oe sa festa issoro, sa Die de sa Sardigna. Issos la torrant a proponnere occannu in cunditziones chi non sunt normales, epperò lu faghent meda cumbintos, cun impinnu, e finzas cun cuntentesa.
Eppuru s’Italia est ‘inserrada’ dae duos meses oramai, inoghe puru sos mortos si contant a deghinas, sos malaidos a chentinazzas, sas astrinturas sighint a bi essere e pro su tempus benidore creschent sos pensamentos.
Su 28 de abrile 1794: sos impiegados in Sardigna de su Guvernu de Turinu, su Populu casteddhazzu in armas che los ant inserrados, in s’isettu de che los faghere imbarcare, po affirmare su balentìa de sos Sardos in sa gherra fatta pro che respinghere sos Franzesos e subra totus pro ponnere torra in su piattu su sentìdu e sos disizzos issoro in meritu a sos derettos chi lis ispettaiant e comente a meres de sos offizios e de sas istitutziones issoro in cara a su Guvernu piemontesu. Non bastaiat piùsu una risposta bènnida troppu a tardu a sas Chimbe Preguntas presentadas a su Re dae sos Istamentos in su ’eranu de su 1793; oramai fit su sistema feudale chi che deppiat essere bettadu a terra. ‘Procurade ’e moderare, barones, sa tiranìa …’ : gai cominzat e gai faghet sa torràda de s’innu natzionale de sos Sardos. Totu est comintzadu in custa die radiosa de rebellione e de vittoria.
Sa Sardigna de sos tempos de oe naschet in sos annos matessi de sa dimandha de Libertade, de Egualidade e de Fraternidade chi ant fattu totu sos populos de s’Europa.
In Sardigna puru, a s’abbréschida, s’edade cuntemporanea at tentu sos eroes suos e at pagadu pretziu mannu cun sos martures suos.
Ammentamos cussos fattos in sos tempos de oe, inue tenìmos istitutziones libberas e vivìmos in d’una repubbrica demogratica.
Tenimus su cunbinchimentu frimmu chi ancora oe bi at bisonzu de istitutziones chi iscant fagher rappresentantzia semper pius manna de s’identidade de sos Sardos, comente attores primos de s’istoria issoro, chi tenent una zivilitade e una limba de issos solu e sunt cumbintos meres de derettos soberanos in sa terra issoro, comente totu sos ateros populos lu sunt in sa terra issoro. Su tema da sa Libbertade, de s’Egualidade e de sa Fraternidade no est isorta una ’orta pro sempre.
Sos Sardos de oe tenent fide chi s’identidade natzionale issoro dimandhat ateros ispatzios istitutzionales, attàles chi potant permittere una risposta chi ancora menzus intrépetet in bona manera sos problemas de sos tempos nostros.
Est cumbichimentu nostru chi, a ndhe ’essìre bene dae sa pandemìa de custos meses, bi cherent benes fora de s’ordinariu, si trattet de benes materiales o de s’ispiritu (est a narrer culturales, puliticos e sotziales), e chi no abbastant sos benes economicos, po cantu netzessarios siant, de sos tempos de normalidade.
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Chi ha davanti questo mio testo sa che vado alla conclusione. Quello che adesso, molto brevemente vengo a proporvi con una parentesi in lingua italiana ha presente che tra noi non tutti la pensiamo allo stesso modo su come procedere, seppure – ne sono certo, ed è comunque l’approccio migliore per intenderci – abbiamo una passione per il nostro Popolo e la nostra terra che ci può portare a decisioni unitarie, grandi e impegnative, che suppongono generosità, intelligenza e lungimiranza. Ed il tentativo ininterrotto di essere uniti.
Mi consento questo inserimento perché ritengo utile, persino indispensabile, che noi ci interroghiamo sul tipo di mondo, sul tipo di società, anche in Sardegna, che vorremmo dopo l’emergenza, ma da costruire durante l’emergenza, in questo tempo forzato in cui con il Covid-19 dovremo convivere. Ed i rischi che corriamo se non cambiamo modelli e paradigma.
La Sardegna e l’Italia non hanno vissuto solo le due guerre mondiali. Dopo quella seconda guerra in Italia abbiamo vissuto la fine della prima repubblica senza che si sia conclusa la stabilizzazione di una seconda ed in Sardegna la fine di un modo di pensare e realizzare la Rinascita restando irrisolto il tema del nuovo Statuto di Autonomia. Noi, da qui non siamo in grado di assumere decisioni per l’Italia, e altrettanto, dobbiamo convincerci – purtroppo, prendendone atto – che neanche lo Stato italiano è in grado di risolvere i problemi del Popolo sardo e, soprattutto, di condividere ciò che a noi resta da compiere: raggiungere gli altri popoli del mondo nel rinnovamento delle nostre istituzioni, riprendere un’economia secondo il nostro genio e le nostre capacità, il rispetto del meglio della nostra secolare civiltà.
Chiudo parlandovi di assemblea costituente. In questa stessa sala, un anno orsono il Presidente Solinas e la maggioranza di questo Consiglio ne ha fatto una delle sue stelle polari. Trattandosi di una proposta che viene ormai da lontano, dal sardismo e neosardismo di 41 anni fa, la proposta ha viaggiato a lungo anche tra le passioni di ambienti politico-culturali presenti ora all’opposizione. Nel frattempo ci sono stati molti atti, una legge approvata dal Consiglio regionale nel 2001, il consenso all’operazione politico-istituzionale del Presidente della Repubblica Azeglio Ciampi e dell’allora presidente del Consiglio Berlusconi, il consenso dei Sardi espresso in un referendum. Per quasi vent’anni si sono succeduti comitati, convegni, assemblee territoriali. E’ sempre tempo per riscrivere con il Popolo le regole del nostro vivere comune, decidere come vogliamo valorizzare le risorse che devono restare nostre, ragionare e definire il nostro rapporto con il vasto mondo.
L’ultima idea che fissò per iscritto il secondo comitato per l’Assemblea costituente (che ancora nel 2013 riuniva dirigenti dell’economia, del sindacato e delle istituzioni insieme ad un gruppo di intellettuali) era quella di superare il falso conflitto tra assemblea e consiglio regionale, chiedendo che il Consiglio regionale iniziasse le sue solenni sessioni per costruire le ipotesi da discutere e approvare insieme al nuovo organismo eletto a suffragio popolare, nelle forma federalista, con i 25-30 collegi-comprensori-distretti-curatorie segnano la storia dell’Isola non meno che la sua geografia. Sul tavolo sono pronte numerose proposte di nuovo Statuto, che rappresentano al completo il possibile spettro delle posizioni politiche e preparate anche da personaggi tra i più significativi della recente vita politica. Francesco Cossiga sottolineava con vanto, quale ultimo suo regalo ai Sardi, la scrittura e consegna della “Noa Charta de Logu” sempre portata avanti poi dall’on. Mario Floris. Antonello Cabras, da senatore, presentò in Parlamento una sua proposta di Statuto; il Partito Sardo d’Azione ha prodotto una propria riforma al ritmo di uno documento statutario ogni dieci anni; un apposito Comitato, formato da cittadini appassionati, esso stesso ha steso un testo con prospettive che meritano l’interesse delle istituzioni.
I sessanta attuali consiglieri regionali costruirebbero il nuovo Statuto partendo dal tanto lavoro disponibile. Riuniti successivamente con i settanta eletti nelle trenta circoscrizioni storiche porterebbero a termine la ( o le, nel caso fossero più d’una) ipotesi di statuto da proporre tramite referendum alla scelta del Popolo sardo. Le istituzioni presenti si congiungono con questo meccanismo alle istituzioni future. Non credo ci sia nessuno che non colga l’utilità, la correttezza istituzionale e l’onestà di una proposta che unisce rispetto per il presente e premessa di scelte per i tempi che vengono.
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Issara, Candho sa pandemia at a finire, totu nois nos amus a depper agattare dae nou, e dae nou nos reconnòschere, in d’una Assemblea Costituente chi siat eleggìda in manera demogratica e chi representet onzi cuzzone (angolo) de Sardigna. Custu istrumentu diat a poder esser utile pro renovàre sas istitutziones nostras, fraigàre un’economia chi siat addatta a sas ricchesas veras de sa terra nostra, fagher vivere semper menzus su siddhadu de limba-economia-cultura chi est seguru chi bi este e chi resistit, in cara a totu e a totucantos, in sas campagnas e in sas biddhas, comente b’est in sas zittades modernas.
Cando si tenet su bentu est precisu bentulare!
SALVATORE CUBEDDU, presidente de su Comitau po sa Die de sa Sardigna