Savet our planet! E issàra? …. di Salvatore Cubeddu
EDITORIALE DELLA DOMENICA, della FONDAZIONE
Savet our planet, tres foeddos chi sunt ponende fogu in sos pentzamentos de su mundu, dae candu sos pitzochedhos sunt calaos in sas partzas e dinant’ariseo ant passau su manzanu in sas istradas de 180 zitades de s’Italia.
“Ecotasse, ciclabili e differenziata” (la Stampa) non podent bastare, si cumprendet luego, dhu seus faghinde dae meda tempus, dhi’a cheret de prus, meda de prus, si custu est su movimentu de pitzinnos e de zente prus de importu de s’istoria, chi caminat in totus sos Continentes, sos Istados, sas zitades.
E ispantat chi totu custu siet incomintzau – su movimentu de sos pitzinnedhos,ca sas ideas sunt andande a innantis dae tempus – po s’idea de una pitzinnedha de seigh’annos, cun sos problemas de s’edade e cun cussa innotzentzia. Certu: bae a ischidi cantu dhi’ant postu sos mannos e cantas cosas eus a bennede a ischire de comente totu at incomintzau e sighidi, cantu in custu disastru est crupa de s’omini e cantu si dhia ponnet natura e motos chi po como non connoscheus.
Seguru est chi non podeus permittere chi sighent a gadanzare dae custu maru chi seus bivende e dae sos perigulos chi seus bivende semper cusso chi ant fatu afarios po dhu guastare, su mundu, e iant a cherrer sighire a gadanzare po dhu mezorare.
Dhu torr’a narrer. Non bastant ‘ecotasse-ciclabili-differenziata’! De seguru dhia cherent cussos puru, ma est ateru su chi contat. Dhu seus bidende in Castedhu, candu donnia chida boagasu s’aliga diferentziada, cantu sa plastica siet prus de donnia atera!
E depeus pentzare a totu s’atiru, a ita cheret narrer a tenner sa Saras in gui-in-fundu, in cussu de Sarroch, a sa morte industirales de sa petrolchimica e de sos minerales, a sas terras avvelenadas de conzime. E non podeus immentigare sas bases militares … Ch’indada de cosa de narrer de bidere e de cambiare, in Sardigna! ….
Iaus a depet domandare a chie dae tempus meda arresonat e foeddat de ecologia de benenre a iscola po foeddare cun sos ischentes, po chi sos arresonamentos preparent sas fainas.
Su problema est Savet our planet, ca su mundu est morende. Diaberèu? O dhu naraus solu po ponnere in movimentu sa zente? Si est beru, non bastat cussu chi seus faghinde, at a bisonzare a pentzare atiru: a ita e comente biveus, papaus, viaggiaus, triballaus. E a sa gana chi teneus da fagher su chi siat a deper faghere. Chi non est pagu, chi est tropu, mancu dhia pentzaus cantu mannu est cussu chi siat de faghere … po non morrer. E siat a deper istudare sos motores, totus e de calesisiat motore chi teneus in istrada ma fintzas in domo? E si iaus a deper serrare fabricas (de sa plastica, de seguru; e de sa chimica, de su nucleare, de totu cussu chi imburtat su chelu e s mare, a pustis de sa terra: dhu chereus cambiare diaberèu?
E chie, candu, comente dhiat a detzidere? Cale Presidente? E dh’eus a ponnere in mente?
Sas richesas de su mundu sunt in sas manos de s’1% po chentu de sos ominis/feminas. Seus cumandaos dae custos arricos. Sin dh’iant a deper brigunzare … ma non est osinchi …
Coment iant a cambiare sas cosas de su mundu?
Cussu chi faghent sos pitzinnosest bene fatu, poita iant a essere issos chi ant bivere su maru e su bellu chi timeus chi sutzedat. Comintzant a s’abituare a s’idea de cantu iat a essere …
Ma su cambiu chi’at essere zustu, nemos dhu narat e deo puru mi domandu: comente fatzu a pentzare e narrer su chi seo nande? Est possibile chi calincun sighet s’arresonamentu e sa faina?
Non dh’iscu. Ma, si non tenzo arresone, issara non foeddèis ca sa chistione est “de vida e de morte”.
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Savet our planet, è la parola d’ordine che da un anno dà la carica all’impegno dei giovanissimi di tutto il mondo e che avant’ieri ha riempito di ragazzi le strade di 180 città italiane.
“Ecotasse, ciclabili e differenziata” (la Stampa) sarebbero le conseguenze operative delle allegre passeggiate del milione di nostri figli e nipoti che iniziano il primo movimento planetario della storia nel mentre si specificano, continente per continente, stato per stato, fino a città e paesi secondo le problematiche ambientali di ogni paese e città. Ha inizio uno dei più grandi movimenti della storia.
E non può non creare stupore che a scatenarlo sia stata una poco più che bambina svedese, piena dei problemi dell’età e della propria storia.
Intendiamoci: forse più in là sapremo di più e potremmo meglio misurare quanto di intenzionalità e persino di strumentalizzazione ci abbiano messo i grandi in una celebrità e un consenso così ampio e veloce. E lo stesso velocizzarsi in peggio della crisi del clima potrebbe anche fornire ragioni a chi pone cause naturali nell’impressionante de-glaciazione del pianeta terra. D’altra parte la logica da commercianti, che di tutto fanno carne di porco per i loro affari, già opera alla grande per portare a pro di capitali ed affaristi l’obbligo di cambiare comunque il funzionamento delle cose del mondo.
Altro che ‘ecotasse-ciclabili-differenziata’! Certo, anche questo. Nel centro di Cagliari, è da poco che settimanalmente constatiamo quanto i sacchi con la plastica prevalgano in quantità e dimensione su tutto il resto della differenziata! Ma: si pensi alla presenza incombente della Saras, ai cimiteri inquinati ed inquinanti delle zone industriali petrolchimiche e metallurgiche, ai terreni agricoli invasi da concimi e fertilizzanti intrisi di veleni. E le basi militari, dove li mettiamo? I nostri ecologisti storici dovrebbero venire chiamati nelle nostre scuole in modo che le classi studino ed imparino. Preliminare ad ogni lotta è la conoscenza, di cui la scuola dovrebbe essere il luogo della riproduzione e della diffusione.
Ma, se l’urgenza è ‘salvare il pianeta’ tutto questo non è sufficiente. Sarà inevitabile che la questione del modello di consumo si estenda a tutto il sistema della produzione, del lavoro e dello stile di vita. Fin dove siamo disponibili ad innovare?
E se fosse necessario spegnere i motori che vanno a petrolio-gas-carbone, tutti insieme e di tutte le specie – le auto, certo, ma pure i frigoriferi, i condizionatori, il riscaldamento, gli ascensori – , bloccare e chiudere tutte le fabbriche di plastica raccogliendo dalla terra, dal mare e dall’aria tutta quello che vi è ora disperso, e riutilizzarlo (se fa) all’infinito, ma in maniera che non noccia e non se ne produca più. Tutta l’industria, a partire da quella chimica e nucleare, andrà riverificata nei suoi effetti distruttivi della natura e soprattutto del soggetto più importante di esso, l’uomo. E chi, tra le autorità, si farà carico di tutto questo, nel breve tempo necessario, con le conseguenze politico-istituzionali conseguenti?
Nel conto dei valori: i ricchissimi ed i ricchi, che prosperano sullo sfruttamento individualista (il famoso 1% dell’umanità), dovrebbero essere individuati e messi alla gogna. Non è vero che tutti ci avvantaggiamo allo stesso modo del funzionamento di questo sistema, come non è vero che tutti moriamo di cancro.
Ma: come fai a dire questo? Lo credi possibile? Che qualcuno ti segua nelle richieste?
Non ho risposte. Ma se la questione viene posta nei termini di morte/vita, solo allora ha senso la consequenzialità dei ragionamenti di cui sopra. O no?
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Il movimento per salvare il pianeta verificherà presto le difficili decisioni necessarie per risalire la china. E’ tutta una civiltà che dovrà ripensarsi. D’altra parte gli inevitabili costi ricadranno soprattutto su coloro che hanno più spazio e tempo di vita. E non c’è modo di auto educarsi differente da quello che già non stiano facendo. Questa immensa discussione collettiva che li mette un viaggio laddove tanti di noi non arriveremo, seppure – con tutto il cuore, la mente e la speranza – per un tratto volentieri li accompagneremo.
By Mario Pudhu, 29 settembre 2019 @ 09:30
Una cosa chi depimus cumprèndhere, mala a cumprèndhere (ca no la cherimus cumprèndhere!) est chi si, cun custa ‘economia’, donzunu depet cossumare e cossumat cantu un’elefante faghet ateretantu incuinamentu e arga de frundhire, e no est solu chistione de (ma prus urzente) cambiare e fàghere a mancu cantu prima e cantu prus de combustíles fóssiles.
Si no est zustu e andhat male a istare in sa poberesa e in su bisonzu (de ite?), it’est, però, andhat bene e b’at bisonzu de cossumare “di tutto e di più” comente narat sa pubblicidade? (e totu sas pubblicidades chi prenant televisiones, aradios, giornales, computeras, istradas e sa conca e mentalidade de chie zughet duos ogros e duas origras ispinghindhe a unu consumu airadu, parossísticu, coltivendhe unu consumismu individualísticu chentza perunu límite fintzas inue e in su chi podiat èssere menzus colletivu).
Una de sas cosas de fàghere est a abbassiare su livellu de su consumu (de seguru no de chie est in su bisonzu patindhe fintzas fàmine e poberesa) e tènnere un’ideale de vida modestu, prus orientadu a su èssere e prus pagu meda a su àere ca su èssere podet àere un’irvilupu illimitadu chentza èssere invasore e antzis a profeti de totus, invetze su àere est invasore leat tropu logu e s’impossessat de tropu cosa in d-una realtade limitada, ispropriendhe s’àteru.
Cosa in artziada fintzas pro una zoventude, zustamente e mancu male, ambientalista chi s’ispetat e timet unu benidore disastrosu (si nos paret pagu como, ca si faedhat meda de “rischio” candho su dannu no est ispetendhe a cras ma in parte manna fatu e faghindhe).
Est su consumu airadu su progressu? Est cussu su “benessere”? (fintzas solu chentza contare incuinamentu e muntonarzos!)
Sa chistione est chi una ‘economia’ (sos ‘atores’ meres de custa economia!!!) cun su solu critériu e iscopu de su màssimu profitu a calesisiat costu (ambientale e umanu) cheret unu cossumu cantu prus mannu, airadu, illimitadu, ca connoschet e cheret solu su rispàrmiu sou pro ispínghere prus in artu su profitu e crèschere su àere, su possessu in esclusiva de sa richesa chi imbentzes ant contribbuidu a ammuntonare fintzas sos disocupados e mortos de fàmine brivados de sos benes netzessàrios pro si campare.